Fremmed fugl
Josefine Ottesen
Baggrunds information
Stykket er bygget over H. C Andersens eventyr ”Den grimme Ælling”.
Bogen er forsynet med noder og skitser til kostumer og scenografi.
Rolleliste
Det kan spilles af 10 - 20 spillere i alderen fra 7 - 12. Forestillingens varighed er ca. 30 min.
Uddrag
Den grimme ælling kan spilles af såvel dreng som pige. Kan også spilles af flere forskellige spillere i løbet af forestillingen, da dens kostume forandrer sig.
Andemor - bliver let bekymret, vil gerne gøre alle tilpasse
Høne 1 og Høne 2 - et par værre sladderkællinger - disse to høns fungerer som fortællere og kan sagtens spilles af forskellige hold.
Den Spanske And - meget selvoptaget og tilfreds med sig selv
Tre vildænder - forfængelige og optaget af at se godt ud
To Vildgæs - skrappe fyre, der lever livet på gaden
Hønen - pylret og snæversynet
Katten - synes at alle andre er tåbelige, kun han selv og hønen er gode nok.
Hønsene - ikke så kloge, tænker ikke selv, men lader sig rive med af hvilken som helst stemning.
Kyllinger - meget nemme at skræmme, løber ustandselig hen og gemmer hove-det hos deres ”mor”.
Ællinger - meget klodsede, falder over deres egne svømmefødder.
Svaner - elegante og flotte i bevægelserne, kraftfulde.
Høns, ællinger, kyllinger og svaner kan spilles af så mange som muligt.
Dans og bevægelse:
Forestillingen lægger op til improvisationsforløb med deltagelse af eleverne i forbindelse ned opsætningen. Der indgår et forløb (hønsegården) med gentagne bevægelsesmønstre, hvor hver elev eller eventuelt mindre grupper laver faste mønstre, der ikke nødvendigvis følger musikken, men som gentager sig i for-skudte rytmer i forhold til hinanden. For at fungere efter hensigten skal møn-strene strække sig over 4-6 takter. Også svanerne har en danse- / bevægelsesse-kvens, hvor det vil være oplagt at lade spillerne selv have indflydelse på ud-formningen.